vanheshutten.reismee.nl

Van Togian naar de bewoonde WiFi wereld van Bali

De reis naar Bali hebben we verdeeld over twee dagen, om de simpele reden dat het schier onmogelijk is om in één dag van Togian naar Denpasar te gaan. Het vliegtuig vanuit Poso vertrekt om 10:00 uur en de reis van Togian naar het vliegveld is in ieder geval 6 uur. Dat lukt dus niet in één keer.

Omdat we het eerste stuk tijd zat hadden zijn we om 10:00 vertrokken naar Ampalah. Daar stond de bus al op ons te wachten, deze was iets kleiner, zeg 30 cm korter dan de busjes waarin we tot nog toe hadden gezeten. Wat minder ruimte voor de bagage die gelukkig onder de banken konden zodat we er qua beenruimte niet al te veel op achteruit gingen. 4 uur rijden over dezelfde hobbelige weg als een paar dagen gelden. Halverwege de rit stopte de chauffeur om zich even te douchen en daarna gingen we weer vrolijk verder. Vlak voor Poso reden we weer lek, blijkt een routineklus te zijn want een minuut later reden we al weer. De chauffeur maakte weer een stop, om de weg te vragen, keerde om, stopte weer, reed terug en draaide toen het resort op. Hoewel ik de lokale taal niet machtig ben was een van de eerste dingen die de chauffeur vroeg ‘waarom hangt er geen bord met de naam van jullie resort, zodat ik het kan zien en er niet twee keer voor niets langs rij?’ Of woorden van die strekking.

Al metal was deze overnachting een daalders plekkie, mooi aan de zee. Restaurant op palen op de zee, je kon zo de vis zien zwemmen. Het eten as weer van andere kwaliteit. Een kip van bejaarde leeftijd die veel te kort in de marinade had gelegen. Er was geen doorkomen aan. Wel goed geslapen en de volgende ochtend er op tijd uit. We moesten immers nog een uurtje met de taxi en dan eigenlijk ook twee uur van te voren inchecken. De taxi was wat laat, we begonnen ons wat zorgen te maken, maar uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. Een dik uur voor vertrek kwamen we aan op het vliegveld van Poso. Tja hoe zal ik dat vliegveld eens beschrijven? Kleiner dan vliegveld Eelde en ik denk niet veel groter dan vliegveld Teuge. De koffers gingen wel door de scanner, maar of dat nu zoveel om het lijf had! Een soort van wachtkamer waarop de controle uiterst mager was, maar goed 40 man is ook best wel overzichtelijk voor twee ‘bewakers’. Twee uur van te voren inchecken was echt niet nodig, sterker nog het kon ook niet, ze begonnen pas om 9:30 met inchecken en 5 minuten voor vertrek kwamen de laatste passagiers nog aangereden. Een mooie vlucht in een vliegtuig waar plaats in is voor 60 passagiers met bagage.

Een ruim uur later ware we in Makasar vanwaar de vervolg vlucht naar Denpassar (Bali) om 16:00 zou vertrekken. We hadden ruim de tijd, maar niet genoeg om even met een taxi de stad in te gaan naar een hotel met zwembad. Van aren moede de tijd doorgebracht in de KFC voor een uitgebreide lunch. Het was er bepaald niet druk in de KFC, het is nog steeds Ramadan en er wordt niet al te veel gegeten, wij waren de enige gasten.

De vlucht naar Denpassar was wel wat verlaat maar ging verder probleemloos, op Denpassar stond de volgende chauffeur al weer op ons te wachten. Bleek dat hij er al vanaf 16:00 uur stond, Dat was een lange staan geweest voor de arme man. Een erg aardige chauffeur die een behoorlijk woordje Nederlands sprak.

Villa Dovinka waar we nu zitten is een verademing qua luxe. Warm stromende zoet water, niet drinkbaar. Heel wat anders dan een emmertje koud zout water om je mee te wassen en scheren.

janna

Hallo Fardau en familie
Ik wist niet dat jullie alweer een grote reis aan het maken zijn. Wat fantastisch. Je zult wel weer veel zien en beleven. ik ga vanavond jullie reisverslag lezen. Heb veel plezier.
lieve groetjes Janna