vanheshutten.reismee.nl

Op naar New York

Na 4 nachten Las Vegas in het Red Rock Casino zijn we vertrokken richting huis (Jesse) en New York (de rest). Ja, Jesse is niet mee gegaan naar New York, hij vond 4 ½ week vakantie lang genoeg. We hebben hem in Las Vegas op het vliegtuig gezet naar huis. Zijn vlucht vertrok om 6 uur in de middag en die van ons 7 uur later, een nachtvlucht naar New York met een tussenstop in Dallas. Jesse was behoorlijk zenuwachtig, ondanks dat het niet de eerste keer was dat hij alleen vloog. Maar nu wel een stuk langer (10 uur ipv 2 uur) en met en overstap in Stockholm. Jesse zit nu veilig thuis te genieten van het alleen zijn.

Onze vlucht an sich verliep zoals het hoort, aan boord van het vliegtuig komen was een ander verhaal. We hadden zeeën van tijd en die hadden we ook nodig. Voor het kamperen hadden we een lamp gekocht die brandde op kerosine. Die lamp had gelekt in de auto, dat bracht wel een wat onwelriekende geur met zich mee. Die geur was er, een week later, niet zomaar vanzelf uit gegaan. Bij het inchecken bereikte de kerosine lucht de neusvleugels van de dame achter de balie. ‘Wat ruik ik toch?’ vroeg ze ene collega, ik wist het wel. Na veel aan onze tassen te hebben gesnoven kwam het harde verdict, die kwamen het vliegtuig niet in. Veel te gevaarlijk, hoewel de dames niet wisten uit te leggen wat er dan zo gevaarlijk aan was. Op dat soort vragen was het antwoord dat het gevaar was dat de tas niet door de douane zou komen. Wij weer terug uit de rij, opzoek naar 2 nieuwe tassen, dat was het aantal dat stonk naar Kerosine. Tassen uitgepakt en Susan en Folkert alle spullen in de tas na geroken, we konden niet het risico lopen dat we weer terug konden. Een slaapzak lichter en nog wat kleine spullen was de gelukkig magere oogst. Daarna wij (Susan en ik) op zoek naar nieuwe koffers, we zijn geslaagd met de grootste voor de laagste prijs, 2 met mooie opdrukken van Las Vegas er op. Zo hebben we ook een souvenir van dat avontuur. 2 korte vluchten (steeds 3 uur) en weinig slaap die nacht, kwamen we aan in New York la Guardia. Daar een taxi naar ons hotel, helemaal aan de andere kant van de stad (in Jersey City). We zitten in een appartement met op de 8e verdieping een zwembad, uitzicht op het vrijheidsbeeld en een aparte slaapkamer voor de ouders. Lekker ruim allemaal. De eerste dag vooral wakker blijven, kleren wassen en op tijd naar bed.

Gisteren zijn we er op uit gegaan. Met de metro Manhattan in, we kamen bij het WTC uit, ik had een andere lijn in gedachten maar dit was ook prima. Daar de kinderen verteld wat er op die plek gebeurt is, dat wisten ze niet. Leverde wel veel vragen op, zoals: ‘waarom deden ze dat’, ‘is de oorlog al afgelopen’, ‘maar ging die piloot dan ook dood’ en ‘was er ook een baby in de toren’. Na het WTC naar Battery park gewandeld, daar waar je kan inschepen naar miss Liberty. Maar ook waar de beste attractie van New York is, de Staten Island Ferry, omdat die $0 kost. Op Staten Island moesten we van de boot, we hebben daar even rondgewandeld en zijn op een terras gaan zitten met uitzicht op New York en Jersey City. En vlak bij een honkbalstadion, daar was zelfs een wedstrijd aan de gang, maar daar zijn we niet heen geweest. Misschien vanavond, dan is er weer een wedstrijd. Na het eten en drinken weer terug naar Manhattan, het was inmiddels donker en het uitzicht was zo niet nog mooier dan op de heenreis. In Manhattan eerste met de subway naar het station het dichtst bij het WTC en daar p zoek naar het PATH station voor de metro naar Jersey. Altijd lastig in een onbekende stad de oriëntatie te vinden als je uit de grond komt en in het donker is het nog iets lastiger. De weg maar gevraagd en wij zijn door een New Yorker afgezet, hij wandelde mee naar de ingang. Wist ons wel te vertellen dat het station net een week open is.

Moe maar voldaan kwamen we thuis, nu ja moe, dat viel wel mee. We waren laat op gestaan die ochtend en Fardau en Silke hebben een jetlack (3 uur tijdsverschil met Las Vegas), die sliepen om 12 uur ’s nachts nog niet.