vanheshutten.reismee.nl

Dolfijnen in de rode zee

Donderdagochtend om 4:45 ging de wekker af, tot mijn grote verbazing, nee niet echt ik had de wekker immers zelf gezet de vorige avond. Waarom nu weer zo vroeg, wel een tweede poging om de lucht in te gaan met een luchtballon. we verblijven op een prachtige boot met super aardige mensen, ze vonden t zo jammer voor ons dat ze ons gratis een extra nachtje aanboden. Om Silke ook over de steep te halen (die houdt van ‘stick to the plan’) kwam Amira met t voorstel dat de meiden dan later op de middag nog een kameelrit konden maken. Iets wat Silke super graag wilde. Gisteravond waren de weerberichten gunstig, geen wind, in ieder geval nauwelijks wind. Er is wel wat wind nodig om te kunnen varen met een luchtballon. Wij er dus uit en rap in de kleren zodat we om 5:00 uur van de boot konden stappen en na een kort tochtje over de Nijl waren we bij de busjes die ons naar de startbaan zouden brengen. De boot waar we slapen en eten ligt op de Nijl, vanaf de wal kan je er niet lopend komen. Vandaar de dagelijkse boottochten. Terug naar de haven. Daar werd ons geduld aardig op de proef gesteld. We waren de eersten en het stond zwart van de witte Toyota busjes. Het ene busje na het ander busje reed weg vol met toeristen, als zo ongeveer laatste reden wij weg. Onze mede reizigers voor de vlucht waren verlaat of hadden een andere vertrektijd doorgekregen. We zullen het nooit weten, feit was wel dat we ook on 5:30 hadden kunne opstaan. Gelukkig reden we uiteindelijk wel weg. Na wat veiligheidsinstructies en ochtendgymnastiek mochten we in het mandje stappen. Er was plek voor 16 mensen verdeeld over 4 compartimenten, de bewegingsruimte was daarmee beperkt. Wat goed is want ik moet er niet aan denken wat er gebeurt al iedereen aan 1 kant van het mandje gaat staan. Na een flinke stoor warme lucht kwamen we we los en stegen bedaard op. De vlucht was het wachten meer dan waard, gelukkig maar. We stegen op vanaf de Westbank van Luxor, vlakbij de graven waar we de dag daarvoor waren geweest. Nu konden we alles vanuit de lucht zien. Het was geweldig. Dik 3 kwartier gevlogen en daarna veilig geland. Dat deden ze erg goed, de groundcrew sleepte de luchtballon de laatste meters naar een landingsplaats waar we geen schade aanrichten. Meteen omringd door de lokale jeugd die zo vroeg nog niet naar school hoeft, het was pas 7:30. Vele handen maken licht werk en al snel konden we uitstappen en met de busjes terug naar de haven.

Daar stonden onze gastvrouw en heer van de boot ons op te wachten om ons uit te zwaaien. De bus naar Hurghada stond al klaar en ook onze koffers waren in no time in de bus. Klaar voor vertrek, 4 uur in de bus, 4 uur de tijd om slaap n te halen. Dat hebben we dan ook gedaan, niet helemaal 4 uur en de een wat meer dan de ander. We zijn de rest van de dag lekker thuis gebleven en hebben Pizza laten brengen. Dat klinkt makkelijker dan gezegd, we kregen geen pizza bezorger te pakken. Maar de tuinman bood uitkomst, hij regelde Pizza voor ons en met de groente de we de eerste dag hadden gekocht hebben we een lekkere Griekse salade gemaakt. Die middag verder besteed aan het plannen van de volgende dag. Betty en Hugo zijn met kinderen ook op vakantie in Hurghade, ze zitten in een all inclusief voor 18+, daar komen wij met onze 18- dochters niet in. We zijn ze op onze eerste vakantie tegengekomen op een eilandje bij Lombok. Maar hier in Hurghada lukt het plannen niet zo. We hebben een afwijkend ritme. Na 2 dagen niet uitslapen kijken wij er tegenop om vrijdag weer voor dag en dauw op te staan voor een dag snorkelen en dolfijnen zien. We hebben gekozen voor een wat rustigere start van de dag en gaan pas om 12:00 op pad met de taxi naar de haven voor een boottocht van 4 uur.

Met 6 man (wij 4, een gids en de kapitein) zaten we op een speedboot en, eenmaal op open zee, vlogen over de golven richting dolfijnen. Ergens verderop lag een groep schepen en die lagen daar niet voor niets bleek wel toen wij er aankwamen, er waren dolfijnen. Wij hadden zwemkledij en snorkels bij de hand en waren klaar om met de dolfijnen in het water te springen. Na een paar mislukte pogingen, tegen de tijd dat wij te water lagen waren de dolfijnen weer gevlogen en wij waren binnen 30 seconden te water. Bij de derde poging was het raak, de dolfijnen beleven boven water en belangrijker, ze zwommen niet weg. We zwommen echt heel dichtbij, onze gids heeft zelf een dolfijn geaaid, dat is mij net niet gelukt. Het was echt supergaaf. Een mooi einde van de week. erna nog gesnorkeld bij een scheepswrak en n rif. Heerlijk uit eten in d marina, alle 4 aan de mojito, waarvan 2 virgi mojitos en de dag afgesloten met een spelletje op het dakterras.

Elske

mooie verhalen met ballon en met dolfijnen zwemmen

Astrid

Wat een heerlijke week hebben jullie! Leuk om mee te lezen.

Betty

Hey Susanne, Jan en de meisjes,
Jammer dat het niet lukte een afspraakje in Hurghada te maken. Maar in Nederland wonen we ook dichter bij elkaar. Wat was het daar super hè? Wij voor het eerst in een 18+ resort, wie had dat nou gedacht;-)) Maar we hebben enorm genoten. En ook van jullie verhalen verderop. We moeten nog eens terug, dat begrijp je natuurlijk!