vanheshutten.reismee.nl

De dagen in Kota Kinabaru

We zitten inmiddels al drie nachten in een mooi appartement in Kota Kinabaru. We hebben drie slaapkamers, een woonkamer met een eethoek, twee wc's en twee badkamers, een keuken en een wasmachine. Die laatste draait dagelijks op volle toeren. Ook aan deze kant van Borneo is het warm, vochtig en zweterig weer. Vanaf de zesde verdieping hebben we uitzicht op het zwembad en uitzicht op de zuid Chinese zee en de eilanden voor de kust. Deze accommodatie bevalt heel goed, het is lekker om even op ons zelf te zijn en zoveel ruimte te hebben, ook de wasmachine is een uitkomst. De meiden zijn al een paar keer in bad geweest.

Vrijdag zijn we met een bootje naar het eiland Sapi gevaren en hebben daar gesnorkeld, Silke en Fardau hebben de hele tijd in het zoute water gespeeld. Sapi werd ons aangeraden als het mooiste snorkeleiland. Ook hier is het onder water pracht en praal. Weliswaar geen green turtles en haaien, maar verder was iedereen er weer. Anemoon visjes in vele kleuren, een hele school trompetvisjes en heel veel azuur blauwe visjes en een enkele gele. Er was een soort vis dat territorium drift had en tegen het masker aan zwom, dat was een raar gezicht om een vis zo dicht bij je ogen te hebben.

Zaterdag hebben we een auto gehuurd en zijn de buurt gaan verkennen. Ook hier rijdt het verkeer links en dat is wel even wennen. Het rijden valt wel mee maar het schakelen, links, is wel lastig en ook had ik constant de ruitenwisser aan als ik wou afslaan. Gelukkig nooit als spookrijder aan de slag gegaan. We zijn de bergen in getrokken en daar was het naast zwaar bewolkt ook regenachtig, een paar fikse buien gehad. Uiteindelijk uitgekomen bij park Kinabalu, dat is een park aan de voet van Mount Kinabalu (4019 hoog). Daar een wandeling door een botanische regenwout gedaan, verder niet veel gedaan. Het was er nat en door de bewolking weinig zicht. Via een ander route zijn we naar KK gereden en zo wat van Borneo gezien. Erg leuk. We zijn maar niet naar een inheems dorp gegaan, daar wordt de folklore in stand gehouden voor de toerist en is dus niet zo authentiek. Daarbij zullen we op Bali genoeg cultureel vertoonde dansen zien. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij little italy, antipasta vooraf en erna drie hele grote pizza's, erbij homemade lemonade, was echt heerlijk en iedereen was vol. Erna hebben we thuis op de bank een film van yogi bear gekeken, gezellig was dat, erna gingen de kids op bed.

Vandaag naar de zondagsmarkt om onze spaarzame kledinguitzet aan te vullen. Dat is aardig gelukt, vooral voor de meisjes was er genoeg te vinden en er waren voldoende bereidwillige Maleisiërs om Silke en Fardau jurkjes aan te trekken. We hebben dan ook lang niet alles gekocht wat ze aan hebben gehad. Maar we zijn leuk geslaagd, ze hebben alle twee een leuk jurkje en een Indiaas pakje, rok en bloes en een hoofddoek. De jongens hebben een vet coole zonnebril van Ferrari en Nike, en pakjes van manchester united en een Nike pet, ze zijn er super blij mee. Zelf heb ik een vrolijk geel oranje batik jurkje gekocht, Jan was de goedkoopste! Nu zijn we weer bij de flat waar de kinderen in het zwembad liggen en wij vanavond zelf eten gaan koken (verse vis) of we halen wat op. Voor de rest lekker wat omlummelen, moet ook gebeuren, t is tenslotte wel vakantie. En dan moeten de spullen ook nog gepakt, want morgen vertrekken we naar Bali.

Groetjes van Jan, Susan, Jesse, Folkert, Fardau en Silke

pake en beppe

Wat een mooi verhaal over de afgelopen 3 dagen.
De berg op en links rijden en slecht weer knap werk van Jan?? Fotos van die prachtige vissen onder water lukt niet denk ik, een volgende keer een onderwater camera mee.
Gisteravond hebben we Stijn "Folkert aan het roer"laten zien en het geluid vol aan. Cool en stoer vond hij het en hij kreeg er geen genoeg van.
Jullie zitten te eten denk ik en wij gaan Ajax-Heerenveen zien. Lekker slapen zo meteen en de groeten aan iedereen.

susan

hoi poppies

het grootste en lastige deel van de rit op de berg zat jullie stoere dochter aan t roer, want jammer genoeg geen tom tom, dus hadden we jan jan nodig om de toch al niet zo duidelijke kaart te lezen
wat leuk dat stijn de film van folkert zo leuk vond
wij komen nu net terug van een uurtje heerlijke voetreflex massage, die we allemaal heerlijk vonden, alleen die kleine van ons kon natuurlijk niet zo lang stil zitten en heeft hele voorstellingen gegeven, ze is ook onvoorstelbaar vaak op de fotot gekomen met die massagemensen', het is bijna een attractie, en jesse vinden ze allemaal op david beckham lijken, nu had hij ook een hanekam een manchester united pakje en een coole zonnebril op
de jongens masseren nu de meiden, folkert heeft echt genoten van de massage trouwens, en jan, jesse en ik ook
zo nog even wat pakken en dan even lekker zitten
succes met de wedstrijd
liefst susan

Bert

Een tom tom heb je ook niet nodig als je een jan jan hebt ;)