vanheshutten.reismee.nl

Bogota

We zijn weer op reis, min of meer de 3e dag alweer. 1½ reisdag en we zijn al 1½ dag op de eerste bestemming (Bogota, Colombia), waar we morgen weer uit vertrekken. Reis ging voorspoedig en zonder al te veel op onthoudt, we hebben een ruim schema, behoorlijke lange overstaptijden die wat lange wachttijden bij de verschillende opstoppingen zoals bij de veiligheidscontrole en de grenscontrole wel kan verdragen. Geen gehaast en geren om een vliegtuig te halen. Vandaar ook die 2 dagen reistijd, we hebben halverwege de reis een nachtje doorgebracht in Miami alvorens verder te vliegen. Zowel in Philadelphia (1e stop) als ook in Miami zijn we in een lounge gaan zitten wachten, waar we genoten hebben van wat daar verkrijgbaar is. Die lounge kom je in met een American Express kaart die we speciaal voor deze reis gekocht hebben.

Ook deze keer maken we weer rijkelijk gebruik van huizenruil. De start in een appartement in een leuke wijk van Bogota is goed begonneN. De eigenaar heeft ons persoonlijk en heel hartelijk ontvangen met allerlei (Colombiaanse) lekkernijen. De rest van de middag heeft iedereen na het installeren lekker rustig aan gedaan, beetje lezen en zo. In de avond naar een Sushibar op een paar minuten lopen. Was gezellig. Ondanks dat de kroegjes er uitnodigend uitzagen waren we helemaal op. Toch nog even wennen aan de nieuwe tijdzone. Het is hier 7 uur vroeger.

Vandaag (vrijdag 4 augustus) zijn we naar het oude centrum van Bogota gegaan om daar wat rond te dwalen en versnaperingen tot ons te nemen. Bogota is een grote en ook erg afwisselende stad, parken, mooie gebouwen en pleinen, maar ook hoogbouw en krotten. Op sommige plekken vonden we het best ‘grimmig’ worden, veel aparte en luide mensen, bijzondere straatartiesten, daklozen en ook best veel drugsgebruikers. Op aandringen van Fardau zijn we na de late lunch en koffie naar het plaatselijke museum gegaan, het Museo Botero. De toegang was gratis, dat was maar goed ook. Een deel van de groep ging als een wervelwind langs de doeken, je hoorde ze gewoon klapperen, en vond het museum restaurant betere uitzichten bieden. De cultuursnuivers hebben in betrekkelijke rust genoten van al hetgeen er te zien was. Dat wil weggen, de vaste tentoonstelling hebben we gemist, die zat vlakbij het restaurant en daar aangekomen … groepsdruk … Uber al geboekt … 15 minuten restten er.

Thuis gegeten. Bij 4 verschillende winkels het eten bij elkaar gezocht; champignons waren het moeilijks te vinden en kruidenkaas heb ik niet kunnen vinden. Met dat wat we wel bij elkaar hebben gekocht heeft Folkert vervolgens een overheerlijke dis gekookt. Nu nog even snel inpakken, hoeft dat morgenvroeg niet, dan kunnen we mooi op tijd vertrekken.

Lianne

Het Museo Botero vonden wij prachtig. Museo de Oro ook. Maar voor de rest, snel wegwezen uit Bogata. Inderdaad nogal creepy, Medellin ook trouwens, nog erger. De kleine dorpjes daarintegen zijn superschattig. Sla de Amazone zeker ook niet over!

Elske

nu al er weer onderweg las ik net opde app

Astrid

Fijne vakantie, geniet van de nieuwe avonturen met elkaar! ?