vanheshutten.reismee.nl

Childag

Vandaag hebben we echt de hele dag gerelaxed. folk en ik bleven thuis en de rest ging nog even naar ubud toe voor eten (chinees en broodjes) en voor een massage en voor wat souvenirs, leuke kleren voor de meiden en om het hotel in bangkok te reserveren. we hebben nog lekker gezwommen en toen gingen we even over de rijst plantage lopen en hebben we wat speelgoed weggegeven aan kinderen die er heel blij mee waren, zo hadden wij weer plek voor de souvenirs. en toen gingenwe alles inpakken en toen heeft mem het eten warm gemaakt, de chinees en t laatste pakje aardappelpure en hebben we buiten gegeten (wat trouwens heel lekker was en niet scherp). toen weer even chillen op de ds, lezen, douchen en zo. Om half negen gingen we naar de ceremonie in het dorp hier vlakbij, van Oka en agung en toen gingen we nog even lezen en toen gingen we slapen.

groetjes van jesse

De ceremonie ging op zijn Balinees. Wij konden ruim een half uur eerder naar de tempel dan was afgesproken, we waren er dus ruim op tijd. Kwam nog bij dat de Brahmaan - dat is een heilige die voor gaat in gebed een soort van dominee maar dan anders - wat later kwam. Op den duur begon de ceremonie met eerst een dans van de meisjes waar Fardau eerder les mee had gehad. Die meisjes waren door Oka en haar dochters opgemaakt en aangekleed. Ze deden de dans die ze zaterdag hadden geoefend. Daarna kwam een groep mannen die ook een dans deden en dat alles onder begeleidign van de Gelong. Inmiddels hadden wij het hele tempel complex bezocht en ook alle offeringen gezien. Er was echt heel veel geofferd en die offers werden bewaakt door goden (lees houten apenbeelden met maskers). Na het dansen ging iedereen er bij zitten om in gebed te gaan dat was een mooi moment voor ons om te vertrekken. Helaas zat Agung ook op de grond in trance, die was onberiekbaar voor de buitenwereld. Naast ons waren er toevallig nog twee toeristen en ook nog Nederlanders die min of meer hetzelfde probleem hadden. Zij werden opgehaald door het hotel en wij mochten meerijden. Zo kwamen we wel later dan gepland maar in ieder geval voor het middernachtelijk uur. De ceremonie zou in ieder geval tot middernacht duren, na 24:00 uur neemt iedereen zijn offering weer mee naar huis, althans dat wat er van over is nadat de goden hun deel hebben genomen.

Nu zitten we op het vliegveld van Bali te wachten op onze vlucht, we gaan boarden hoor ik ... ruim 5 uur later en we zijn in Bangkok. Veilig en wel en ook de taxi rit is gelukt, met zijn 6-en op de achterbank was wel een beetje krap.

Groeten Jan

arie en elske

Jullie zitten nu in het vliegtuig denk ik. De vlucht duurt 5 uur? Zijn jullie wel laat in Bangkok of de mail doet er lang over om hier te komen want ik kreeg jullie verhaal om 13.00 uur nederlandse tijd.
Als je daar bent mail of smsen jullie dan wel even.
Tot vanavond tuut els

susan

hoi

wij zijn inmiddels in bangkok bedoelde jan
we zitten in t zelfde hotel als we begonnen
de meiden zijn al in t zwembad geweest, de jongens kijken tv, jan is aan t douchen, ik heb al gedouched, we gaan er zo nog even op uit en dan lekker er op, was wel een lange dag zo
de vlucht duurde ruim vier uur, silke, folkert en ik hebben even geslapen
liefs susan
ps els, heb je de sms niet gehad?

Willy Gramsbergen

Ik wens jullie overmorgen een hele fijne reis en natuurlijk een mooie thuiskomst. Wat hebben jullie straks een hoop te vertellen en te laten zien op school en werk. Ik heb genoten van jullie verslagen en foto's. Susan ik zie je binnenkort op het werk..... Veel liefs Willy ;-)

marjan jager

ook namens ons een hele goede terugvlucht. het is dit weekend ws redelijk weer, wij kunnen niet zo erg wennen (aan het Nl weer) dus bereid je voor op het ergste ;)
goede reis en bedankt voor al jullie verhalen...
Marjan en de rest van www.JaMaMoMA.nl

arie en elske

Lieve alle 6, ik heb geen sms gehad. Ik zat al te wachten maar het lukt schijnbaar niet. Ik heb toen naar alle 2 de telefoons (Jan en Susan) een sms gestuurd maar daar ook geen reactie op ontvangen. Dus die zijn ook niet aangekomen. Vandaar deze mail. Willen jullie morgen bellen of schrijven hoe laat jullie zaterdag vliegen en wanneer Arie op Schiphol moet zijn.
Nog een mooie dag morgen, eventueel een dinner cruise staat in het verslag of een tempeltje of shoppen in Bangkok. Het kan allemaal. Morgen horen we meer denk ik. Tot morgen liefs uit Joure