vanheshutten.reismee.nl

Zomer 2012 Thailand en Laos

Hallo allemaal

Na een fantastische reis van zes weken afgelopen zomer naar Thailand, Maleisie en Bali gaan we komende zomer bijna weer zes weken weg en nu naar Thailand en Laos. Al snel naar onze thuiskomst hebben we vliegtickets naar Bangkok gekocht, nu met Etihad vanuit Dusseldorf. We hebben nagedacht over verschillende bestemmingen, Vietnam had goede kansen, maar het is Thailand en Laos geworden. Er is al veel voorbereidend werk gedaan. Afgelopen jaar hadden we de reis van te voren vast gelegd en dat is ons erg goed bevallen. We zijn met best veel en kunnen niet overal zomaar terecht en we hebben ook weer niet zo lang dat we zeeën van tijd hebben om dingen ter plekke uit zoeken.
Het reisschema begint nu vaste vormen aan te nemen, zeker nu we een paar weken geleden of zo drie goedkope vluchten met airasia hebben gekocht. We hebben er allemaal ontzettend veel zin in. De kinderen ook, die vonden het afgelopen jaar geweldig en hebben nu ook een beeld bij wat ze te wachten staat en ze hebben dr zin in.

Het reisschema ziet er in grote lijnen als volgt uit:

Noord Thailand
22 juli vliegen we van dussseldorf naar bangkok met etihad, we komen s ochtends 7 uur aan en vliegen tussen de middag door, het plan is nu als volgt:
23-25 juli: bijkomen in http://www.riversidehousechiangmai.com , we willen graag het atelier waar je parasolletjes en/of t-shirts kunt laten verven bezoeken
25 -31 juli: een 7 daagse fietstocht van een week op onszelf, gemaakt door click and travel, zij hebben hele mooie fietsen en de meiden kunnen in aanhangfietsen, waarbij we in ieder geval 2 nachten in http://www.baanrailannaresort.com slapen,
31 juli:1 nachtje terug in het riversidehouse
1-5 augustus van chiangmai naar chiangrai, waar we 4 nachten slapen in http://www.chiangraispirit.com/BamBooNestDeChiangRai.php
we hier gaan ook een 2 daagse trekking doen: privé met ons gezin en een gids (hele geschikte prijs), met een privé boottocht op Mae Kok River, stop in een Karen dorp, olifantenritje van 30 minuten, verder met een jeep naar Lahu dorp, na lunch een wandeling van een paar uur naar een ander Lahu dorp voor overnachting. Na ontbijt een wandeling van een paar uur door het bos, velden en theeplantages en een waterval, lunch koken met bamboo in het bos, bezoeken van een Akha dorp en vervolgens naar een hot springs en mineraal zwembad.

Laos:
5-6 augustus: s ochtends vroeg gaan we met een prive minibusje en gaan dan de twee daagse luxe slow boat versie doen, we hebben wel getwijfeld of we dit moesten doen, veel mensen noemen het het hoogtepunt van de reis door Laos, maar de lokale overvolle boot met houten bankjes en weinig comfort zagen we niet zitten met de kinderen, we hebben nu een mooi en betaalbaar alternatief gevonden: http://www.nagiofmekong.com
onderweg heb je stops, warme lunches aan boord, ook wc, koffie thee, lekkere stoelen, hotel in pakbeng zit er bij en hij geeft goede kinderkortingen, heb er hele goede dingen over gelezen op tripadvisor, zie linkje hier naast
6-11 augustus: 5 nachten in Luang prabang, Dit schijnt een enorm leuk en gezellig stadje te zijn met veel te doen. De beroemde grot met alle boeda’s hebben we al bezocht tijdens de tweedaagse boottocht, we willen wel naar de kuang si watervallen, misschien een kookcursus, massage, een balletvoorstelling, rondfietsen. Als guesthouse hebben we nu een familiekamer met een extra bed op het oog, erg ruim bij http://www.thongbay-guesthouses.com op het oog, vlakbij is een hotel waar je kunt zwemmen
11-13 augustus met prive minibus naar nongkiaw voor 2 nachten in het http://www.nongkiau.com
13-14 augustus met een boottocht van een uur naar muang ngoi nua, waar we 1 nacht zullen blijven in ning ning guesthouse of rainbow guesthouse
Op de laatste twee plekken willen we vooral wandelen en fietsen, is een erg mooie omgeving.
Eerder hebben we gedacht over 2 nachten in muangla .com maar lijkt wel heerlijk, is wel ontzettende duur, dus toch maar niet gedaan. Heb via tripadvisor navraag gedaan bij mensen die er geweest zijn, en het is vooral de omgeving die ze is bij gebleven en die prachtig is en die bezoeken we dus wel, maar dan met een een betaalbaar alternatief.
14-17 augustus: met een boot en vervolgens minibus naar luang namtha waarschijnlijk naar zuela guesthouse. We willen hier fietsen, wandelen en misschien nog een 2 daagse trekking of 1 overnachting bij een stam doen

Thailand, zuiden, eiland, nationaal park en bangkok
17 -18 aug vannuit luang namtha met prive busje naar chiangria, 1 nacht http://www.homestaychiangrai.com
18 aug s ochtendsvroeg vliegen we met air asis naar bangkok, dagtocht bangkok waarschijnlijk gaan het grand palace bezoeken, is er de vorige x niet van gekomen, aan het eind van de dag gaan we met de nachttrein naar suratthani, de nachttrein lijkt de kinderen geweldig
19-26 aug: een week koh phangan, we gaan hier 4 nachten naar http://phanganhotel.com/maipenrai/index.php en waarschijnlijk 3 nachten naar http://www.cookies-phangan.com/index.html . De eerste krijgt erg goede recensies heeft een zwembad en trampoline de tweede ligt aan een strand waar je heel mooi kunt snorkelen en snorkelen vinden we erg leuk om te doen
26-28 aug gaan we met de boot terug naar suratthani en dan met een minibusje naar http://www.smileybungalow.com/index.html of http://www.khaosokvalleylodge.com in het nationaal park kao sok, hier gaan we een nachtsafari doen en misschien tubben of kanoen of zoiets
28-30 aug vliegen we met airasia terug naar bangkok, waar we gaan slapen in http://www.pantipsuites.com in bangkok, zaten we dit jaar ook en dat is ons prima bevallen
30 aug bangkok-dusseldorf

Tot zover de plannen en de voorbereidingspret

groetjes van Susan, Jan, Jesse, Folkert, Fardau en Silke

Jet en gert

Jeetje, wat een grootse plannen, hartstikke leuk! Wel gewaagd hoor, zo samen met de kinderen! Ziet er in ieder geval fantastisch uit, veel plezier nog met de voorpret.

Groetes jet en gert

Roelie de Weerd

Wat een plannen! Maar die hebben jullie niet alleen. Ik ga ook die kant op. Van 7 febr. tot 3 maart 2012 reis ik door Laos, Vietnam, Cambodja en Thailand.
Een tip voor Luang Prabang. Als jullie een kookcursus willen doen raad ik jullie aan dit te doen bij: Tamarind, a taste of Laos. Het wordt gerund door een jong stel: Joy, Laotiaan en zijn vrouw Caroline, Australische. (doe hun de groeten van je tante) Zij hebben een klein restaurantje en de cooking classes geven ze op een prachtige locatie even buiten de stad. Een grote visvijver in het midden met een overdekt terras waar de kooklessen gegeven worden. De groente en kruiden worden daar ook verbouwd. Vis moet je zelf vangen en de groenten en kruiden uit de tuin halen. Rond de vijver is een mooi wandelpad.
Hoe weet ik dat? Dat is het project wat ik daar voor de PUM in 2008 gedaan heb. Het is aangelegd naar mijn ontwerp.
10 en 11 februari 2012 ben ik daar tijdens mijn reis. Joy en Caroline weten al dat ik kom en met hun ga ik het project weer bezoeken. Ze hebben zelfs al uitbreidingsplannen.
Luang Prabang is prachtig.
Ik heb alle tempels daar toen al bezocht. Je raakt niet uitgekeken. Aan de straat langs de Mekong zijn veel massage gelegenheden. Heerlijk.
De avondmarkt is ook een aanrader en een dansvoorstelling mag je ook niet missen.
Geniet er van.

susan

hoi roelie

Leuk te horen dat je ook die kant op gaat en al bent geweest, wat helemaal leuk en toevallig is, is dat tamarind cooking classes al in onze excell tabel staat bij eventueel te doen excursie, dus dat waren we al van plan, en zullen we vast en zeker doen. Helemaal bijzonder dat het naar jouw ontwerp is aangelegd, we zullen aan je denken als we er zijn.
Afgelopen jaar zouden de jongens en ik ook een kookcursus doen, maar is het er niet van gekomen, jesse en folkert hebben al gevraagd of we dat deze keer wel gaan doen.
Als je verder nog tips voor Laos hebt, hou ik me aanbevolen, de verhalen zijn allemaal zo mooi, dat het best moeilijk kiezen is. Nou ja, Luang Prabang, dat zegt iedereen dat het prachtig is, maar wij gaan van daaruit naar het noorden en niet naar het zuiden wat de meesten gaan doen. En over het noorden lees ik allemaal mooie dingen, en zie ik ook mooie foto's, dus blijft het lastig wat te kiezen, we willen ook niet de hele tijd verplaatsen. Dus keuzes maken moet toch.
Jij ook veel plezier daar en in de andere landen in februari en maart

Groetjes van Jan, Susan en kids

Bram

Mooi reisschema, wel veel in relatief weinig tijd, maar ja schoolvkanties…. Veel plezier bijde verdere voorbereiding!

Marjan jager

He hoi, het ziet er weer geweldig uit, je hebt het allemaal keurig uitgestippeld!! Hee even een vraag doe jij aan face book? Groetjes Marjan

Jolinde (Expedition6)

Ontving net jullie aankondiging...wauw over een week mogen jullie weer op avontuur Thailand -Laos. Geweldig, geniet ervan en ik zal jullie reis zeker volgen (weemoed ;-)

Bram

Een dagje nog… Heel veel plezier en we hopen dat jullie het fietsen net zo mooi en geweldig vinden als wij dat vonden. Doe Etienne de groeten van ons en geniet van Baan rai Lanna!!! Veilige reis toegewenst!
Bram en Ingrid

Lianne

Hey travellers!
Wij zijn zelf net vers terug uit Spanje, goede reis gehad maar wel "anders", ....................
Ik heb nu alle tijd om met jullie mee naar laos te reizen via internet.
Geniet ze daar, het begin was al goed zo te lezen.