vanheshutten.reismee.nl

Uitrusten en koken in Chiangrai

De rit uit Laos voerde over een prachtig aangelegde ‘vier’baans weg door de bergen. Later kwamen we er achter dat de weg bedoelt is om Thailand en China met elkaar te verbinden, die landen hebben dan ook flink mee betaald aan de weg. De Mekong weer over gestoken op dezelfde plaats waar we eerder Laos binnen waren gekomen en zo stonden we vrij snel en zonder problemen in Thailand waar Nok even later ook aankwam om ons naar Chiang Rai te brengen.

We zijn een dag eerder in Thailand dan het oorspronkelijke plan maar een dag langer rust kan geen kwaad. Een resort met zwembad en de kinderen zijn verder de hele dag zoet. Silke en Fardau besteden de dag met zwemen en eten en Jesse en Folkert zwemmen wat minder maar zitten wat vaker achter apparaten (telefoon en laptop). Ik heb met Folkert nog even een wandeling gemaakt van een dik uur; een rondje rond de rijstvelden, langs een tempelen en een grot bezoek.

Om vier uur werden we opgehaald voor een kookcursus, na enige overleg de dag er voor hebben we toch besloten vandaag iets te doen en niet de hele dag chillen. Op verzoek van de kinderen opnieuw een kook workshop. Deze keer Thais eten, dat spreekt. Fardau vond het veel leuker, zij somde de voordelen op: De vrouw sprak Nederlands (ze had ruim 11 jaar in NL gewoond en zelfs in Veendam) zodat wij niet steeds alles moesten vertalen, dat vond Fardau een groot pluspunt. Ze vond de keuken mooier. Alles was in één ruimte dat was wel zo makkelijk EN alles was onderdak dus hoefden we niet door de regen te lopen. O Ja, we gingen nu zelf eten kopen op de markt en dat was ook leuk. Daarmee had Fardau alle voordelen wel zo een beetje genoemd. We hebben weer veel geleerd en hebben de recepten ook, dit lijkt mij beter haalbaar om in Nederland te koken. We leerden dat er wel 32 soorten bananen zijn, ook hoe bananen groeien en dat de bloem in de salade gebruikt wordt. Naast vele soorten bananen zijn er ook heel veel varianten aubergine, zelf vind ik de groot uitgevallen doperwten geen succes, die groene knikkers worden veel gebruikt in curries (vooral groene curry).

Op weg naar huis viel Silke pardoes in slaap en hebben we haar snel naar bed gebracht. Daarna met de andere kinderen een kaartspelletje gespeeld dat de jongens van de Israëliërs hebben geleerd. Fardau

We zijn nu bezig met inpakken voor de voortzetting van de lange reis van Luang Nam Tha naar Koh Pangan, die dus een dag langer duurt omdat we een dag rust hebben ingelast in Chian Rai. Straks vliegen we naar Bangkok, daar pakken we de nachttrein en dan nog een stukje met de boot.