vanheshutten.reismee.nl

Bangkok en weer thuis

Pantip Suite voldeed volledig aan onze hooggespannen verwachtingen. Jesse en Folkert doken de gymzaal in om zich voor te bereiden op het komende voetbalseizoen, ze waren er niet uit te slaan. Silke en Fardau in het zwembad, waar anders. De eerste avond uit eten gegaan bij Mali, ons stamrestaurant als we in Pantip suite zitten. De volgende dag stond een bezoek aan en in Bangkok op het programma en dan vooral het Golden Palace. Met een metertaxi zou het 80 Bath zijn naar de dichts bij zijnde steiger voor een publicboat en dan 40 Bath p/p naar het Golden Palace. Leek ons een goede deal en op weg. De metertaxi ging goed, maar bij de rivier aangekomen werden we meteen lastig gevallen door een mannetje die ons een prive boot aanbood. Dat aanbod naast ons neergelegd maar zegge 100 meter verderop konden we de verleiding niet weerstaan en toch met een prive boot met bezoek aan de drijvende markt, een visfarm en een slangen dierentuin. Dat was me een spektakel. De drijvende markt bestond uit een bootje met een vrouw waar we bij stopten en die net zo lang bij ons bleef totdat we wat van haar waren hadden gekocht, niet bepaalt een drijvende markt zoals ik die voor ogen had. De visfarm bestond uit een stop waar we brood konden kopen en daarmee mochten we de vissen in de rivier voeren, die waren er talrijk. Zodra je waar dan ook iets eetbaars in het water gooide krioelde het al vrij rap van de vissen, wel leuk, maar om het nu een visfarm te noemen, ik had me verheugd op een visafslag en al wat er bij hoort. De slangendierentuin was al net zo een grote attractie, bleek 150 Bath entree te kosten p/p, dat leek mij het niet waard en ik ben er samen met Jesse ook niet naar toe gegaan. Binnen zag je slangen en mochten de kinderen met slangen op de foto, waarna er om geld werd gevraagd en dat gebeurde wel vaker. Aangekomen bij de stop voor het Golden Palace stapten we uit en kwam er een mannetje op mij af die beweerde dat we voor het uitstappen hem moesten betalen, we waren daar immers niet vertrokken. Hier begreep ik niets van en hoofdschuddend ben ik dan ook doorgelopen, de beste man verbouwereerd achterlatend.

Pogingen om de nietsvermoedende toerist verder op te lichten werden aan wal rustig voort gezet. Zo bleek er, o hoe toevallig, een tempel alleen die dag open te zijn ((lucky budda) en de tuktuk chauffeur die dat goede nieuws bracht wou ons er wel heen brengen. Ook vond men dat ik niet netjes gekleed was en moest ik kleren kopen, ik had gelezen dat dit onzin was en dat je altijd kleren kon lenen bij het golden palace. Dat was ook het geval, niet heel charmant, maar zo kon ik naar binnen. Bij het wachten op een goede broek zag ik een waarschuwing hangen voor tuktuk chauffeurs die het verhaal vertellen over een tempel die alleen die dag open is, die smoes hebben ze dus elke dag. Het golden palace was bijzonder en we hadden een gids gehuurd die ons wat uitleg gaf, uitleg overigens dat ook te lezen was in een brochure die we bij de ingang kregen. Na het bezoek op naar huis, eerst een tuktuk geprobeerd, maar de kinderen zijn in een jaar gegroeid en we pasten er nu echt niet meer in met zes. In Pantip Suite gegeten, het middagmaal was er behoorlijk bij ingeschoten, daarna dus gym, zwembad en inpakken. De kinderen zijn na het warm eten, deze keer room service, gaan slapen en vielen redelijk snel in slaap.

Rond middernacht stond de taxi klaar, waren de kinderen wakker, want wel even goed geslapen, hoewel Silke op mijn schoot verder sliep. Het was bijzonder om in t donker met elkaar op de rondweg van Bangkok te rijden. Om 3 uur 's nachts vlogen we Bangkok uit en lag iedereen al rap in diepe slaap, we hadden een relatief korte vlucht van zes uur waarin geslapen moest worden en we toch ook wat te eten kregen. De vlucht naar Dusseldorf ging helaas niet in een Etihad toestel maar in een toestel van Etihad partner Air Berlin Dat was wel even slikken, want geen prive entertainment set en dan wordt het iets lastiger om iedereen stil en tevreden te houden. Buurman Buurman op de laptop moest uiteindelijk redding brengen. In Dusseldorf stond Bert met onze auto op ons te wachten en die heeft ons veilig en wel naar huis gereden. Daar waren pake en beppe en die hadden al een heerlijk kostje voor ons gemaakt! Lekker thuis komen in een opgeruimd huis en prachtige tuin.

Inmiddels zijn we al weer anderhalve week thuis en kijken we terug op een prachtige reis. Hoogtepunten waren zeker het verblijf in de bergen bij Nok en Noy in het Bamboonest en op het meer bij Khao Sok. Verder de kookles buiten in Luang Prabang, het slingeren aan de lianen bij de Kuang Si watervallen, boottocht bij Muang Ngoi, snorkelen, de vele massages en zwempartijen en vooral ook de gezelligheid met ons zessen! De overgang naar school en werk is dit jaar veel beter verlopen. Nu nog verder nagenieten, verhalen vertellen, herinneringen ophalen, elkaar masseren met de meegenomen spullen, een foto- en verhalenboek maken en natuurlijk weer nieuwe plannen maken. Iedereen bedankt voor het meelezen en de leuke reacties.

Groetjes van Silke, Fardau, Folkert, Jesse, Susan en Jan