Eerste dagen Panama

Donderdag 11 juli,

We zijn al weer een paar dagen in Panama, Bejuco om precies te zijn. De start van deze vakantie is een stuk rustiger dan de twee vorige jaren. We zitten alle zes in de relax mode en het lijkt er nog niet op dat we daar uit gaan komen, er staan nog geen trips op het programma. Met het strand op 2 Km en een zwembad in de achtertuin is er genoeg te doen voor de kinderen, vooral Silke en Fardau zijn niet uit het water te slaan.

De vlucht van Chicago naar Panama city met een tussenstop in Atlanta verliep redelijk voorspoedig. We vertrokken wat later dan gepland vanuit Chicago en het werd dus hard rennen in Atlanta om de vlucht naar Panama te halen, dat is uiteindelijk ruim gelukt omdat die laatste ook wat vertraging had. Toch landden we al met al rond 9 uur ’s avonds op het afgesproken tijdstip in Panama. Bij de douane stond een lange rij, gelukkig mochten wij met kleine kinderen naar de rij voor Panamezen, die een stuk korter was. Gelukkig maar want nu kwamen we net voor middernacht aan in Bejuco. Daar waren we niet tot veel meer in staat dan de deur open te doen, koffers in huis zetten en bed opzoeken.

Gisteren een dagje strand. Zo vond ik mijzelf voor de tweede keer in mijn leven in de pacific. Het water was lekker warm en het was eb dus geen vuiltje aan de lucht. De branding is een stuk heftiger dan de kalme Noordzee, daar hebben we dan ook veel in gespeeld. Naast ons op het strand zat een Panamees gezin waarvan de vader met de zoons aan het voetballen waren. Jesse en Folkert mochten ook mee doen. De oudste twee zoons tegen Jesse en Folkert, op het strand in warm weer. Jesse en Folkert konden het hoge tempo in het warme weer niet volhouden en hadden het lastig tegen. Ze kwamen snakkend naar adem smekend naar ons toe met de vraag of we niet al weg gingen. Susan kwam tijdens een strandwandeling aan de praat met een Ier, die toevallig ook met zijn gezin een huis geruild hadden. Ze ruilden al twaalf jaar en hadden de hele wereld gezien. Thuis gekomen was het tijd voor de familieplons in het zwembad. Erna de barbecue weer aan, hamburgers deze keer, natuurlijk ook weer maiskolven en groenten, Heerlijk! Na de koffie was het weer tijd voor een familieplons. We zwemmen wat af hier. We zijn al redelijk goed in het nieuwe ritme.

For the English speaking world the translation:

We arrived in Bejuco, Panama. The flight from Midway to Atlanta was delayed by about 45 minutes, no idea why, there was something with numbers. The pilot did succeed in catching up time so we arrived 20 minutes behind schedule at Atlanta. One of the things the pilot did was landing at the highest possible speed and taking turn at full speed (as fast as possible with a plane), e.g. the left wing almost touched the ground at a right turn. We had a last row seat so getting off the plane with a hurry was a bit difficult, finally we could start running and made it to the connecting flight in time, even had a few minutes left to get some food.

We arrived at midnight at our final destination where we barely made it to bed, I think we all already fell asleep during the taxi drive.

Life here is easy going, swimming, swimming, coffee, swimming, BBQ (maize/corn), more swimming and what not. Yesterday was a visit to the pacific ocean. That was cool, playing in the waves was a lot of fun. At my first swim in the ocean I learned the hard way the currents are pretty strong. But after having that under control it was fun to play in. Silke is so little that any wave just picks her up and throws her on the beach than the sea slides her back. That is where I come in action to grasp here before she slides in too far. It was a lot more difficult to do the same stuff with Folkert, most fortunately he could prevent himself form sliding back and I only had to grasp him once, which almost made me slide in. Lots of fun but we were careful and all survived.

The boys played soccer on the beach with two Panamanian boys and had a hard time playing soccer on the beach in the warm humid weather, they are not used to it.

Susan met an Irish men who also is here on a house exchange. The Irish men had traveled around the world changing houses just about everywhere.