vanheshutten.reismee.nl

Red frog beach villa

Red Frog beach,

We zitten nu in een villa met drie slaapkamers, twee badkamers, terras, zwembad, open keuken, ocean view, wasmachine en een verrekijk. Qua comfort iets heel anders dan het hostel van de eerste nacht op Bocas. Maar ook qua sfeer, in het hostel kook je in de gezamenlijke keuken en raak je zo met andere gasten aan de praat en dat was gezellig. Het is ons redelijk gelukt om met een Panamees stel te spreken die nauwelijks Engels spraken. Dat gaat hier niet gebeuren, iedereen zit een beetje op zichzelf. Het is weekend en het is redelijk vol zeggen ze, in ieder geval zijn ze druk. Dat valt ons niet op, we komen alleen personeel tegen. Ondanks dat ze ‘vol’ zitten hebben we een fikse korting gekregen. Het regenseizoen is net afgelopen werd ons verteld, wat dat betreft verwacht ik zon, zon en zon. Het wordt hier geen 37 graden, het is hier vrij constant 25 tot 30 graden. We genieten even van een paar dagen rust en gaan dan weer de baan op.

Dit resort doet me wel een beetje denken aan de plannen waar Mario (van Tipi Jungla) het over had. De grond / jungle naast hun tipi is van een Amerikaanse ontwikkelaar. Na twee dagen met Mario opgetrokken te hebben kwamen die plannen en de consequenties voor Tipi Jungla er langzaam maar zeker uit. Het komt er op neer dat de Amerikaan daar zoiets wil bouwen als Red Frog Beach resort. Daar komt een gated community met alle gemakken voorzien zoals: supermarkt, bioscoop, golf, restaurant etc. Dat is hier niet het geval, hier staan een aantal villa’s, geen gated community, wel een bar aan het strand maar die is voor iedereen toegankelijk, op het eiland zijn geen winkels daarvoor moeten we naar Bocas en er is strand. Stap 1 van het ontwikkelplan bij Tipi Jungla is het ontbossen (ontjunglen)van de grond en dat is in volle gang. Dat gaat iets moderner dan met een bijl, maar heel veel ook niet. De ontwikkelaar neemt zijn tijd en heeft maar een paar man in dienst. De eerste effecten zijn al wel zichtbaar. Er was rond de tipi’s een groep apen, die zijn vertrokken. Gelukkig voor Mario duurt het vergunning traject nog wel even en moeten er ook geïnteresseerde kopers zijn, maar al met al geen al te leuk vooruitzicht als de plannen gerealiseerd worden. Dat terwijl wij allemaal Tipi Jungla (samen met casa botania) één van de mooiste plekjes vonden waar we zijn geweest in Costa Rica.

Gisteravond (tegen 7 uur) met Fardau op zoek geweest naar de red frogs. Ik hoorde wat gekwaak en dacht zo die red frogs te kunnen vinden. Dat was niet eenvoudig want elke keer als ik in de buurt van het gekwaak kwam werd het stil. Samen met Fardau ging het beter, ik stuurde Fardau weg en zo dacht de kikker dat het gevaar geweken was en begon weer te kwakken. Zo kregen we door waar het geluid vandaan kwam, met een zaklamp de bron gevonden. Het was geen rode kikker maar een klein groen krabachtig beestje. Gisteravond op de veranda kregen we bezoek van een dier dat zich het best laat beschrijven als een kruising tussen een eekhoorn en een rat. Die hadden we op Isla de Coiba ook gezien en zijn wat minder mensenschuw. Ondanks de rest zitten we toch echt wel in de jungle. Een pracht plek en we geniet er van.

Groet

Jan