vanheshutten.reismee.nl

De Bunaken

Dat is waar we nu zijn, een eiland ten noorden van Sulawesi, op een half uur varen van waar we hiervoor zaten. Een snorkel en meer nog een duikersparadijs. Ook niet al te lang hoeven bedenken wat te doen vandaag: snorkelen.

Snorkelen is een soort van zweefvliegen op het water. Je laat je lekker meevoeren door de stroming en op den duur zwem je weer terug. Ondertussen genieten van de wereld die onder je langs glijdt. Die was hier, gek genoeg, behoorlijk geel. Ik heb zo het idee dat de nederlaag van Brazilie nog niet is doorgedrongen tot de onderwaterwereld alhier. Of ben ik onder invloed van het zonlicht wat kleurenblind en is het rif al klaar voor de moeder aller halve finales en is alles oranje.

We gaan vanavond wederom lekker vroeg naar bed, dat doen we gek genoeg min of meer elk jaar op vakantie. Slapen gaan als het donker wordt en weer wakker worden bij licht. Morgen wel een uurtje eerder er uit, de wekker staat om 03:30 zodat we op tijd voor de verrekijk zitten en het volkslied uit vollen borst mee kunnen zingen (lees brullen). De eigenaresse van het resort waar we nu zitten is Nederlandse en die heeft erg veel zin in de wedstrijd.

Het resort heet cicak senang, dat betekent een gekko die senang is. Gelegen aan het strand en vanaf het terras uitzicht op zee. Om even terug te komen op dat snorkelen, dat is andere koek dan we gewend zijn. Vanaf het strand moet je eerste een stuk ondiep water door, waarin heel veel zeesterren liggen, daar moet je niet op gaan staan. Daarna wordt het heel diep, je ziet de bodem niet meer, pas daarna het rif. Dat eindigt dan ook net zo plotseling als het begonnen is. Het is een muur die recht naar beneden loopt, vandaar dus echt iets voor duikers, maar snorkelen kan ook wel.

Terwijl ik hier zo zit te typen hoor ik op de achtergrond de lokale dorpsomroeper met de mededeling dat we ons klaar moeten maken voor gebed. Vanmorgen een soortgelijk ritueel. Toen waren het de mensen van het stembureau die iedereen bij naam opriepen tot stemmen. Ik moet er niet aan denken dat ze dat in Nederland gaan invoeren. Dat iemand op verkiezingsdag om 6 uur ’s ochtends de Olle Grieze beklimt en dan alle stadjers oproept om te gaan stemmen.

Reismee schijnt on air te zijn, dat is althans het gerucht.