vanheshutten.reismee.nl

Kookles

Vandaag stond een kookles op het programma, het werd een bijzondere. We zijn wel wat gewend, dit wordt de derde kookles in Azie. Twee jaar geleden een kookles in Laos en eentje in Thailand. Maar dit was even van een geheel andere orde.

Eigenlijk was het meer voordoen en het nadoen ontbrak er aan. Wij moesten echt vragen om wat te doen en dan kregen we ook een klusje, zoals kokosnoot uitschrapen, beslag roeren, eieren splitsen en kroepoek bakken. De kokkin roeide met de beperkte riemen die er in de keuken waren. Er was niets dubbel laat staan dat er ergens zes pannen van waren zodat we allemaal konden nadoen.

Terwijl Susan met Folkert en Silke nog om boodschappen ging begonnen wij (nu ja wij, de kokkin) met het voorbereiden. De vanmorgen nog vrolijk rond tippelende kip had even niet goed opgelet en moest het ontgelden. Haar positie op de voedselketen veranderden van eierproducent naar voedsel. Tijdens het eten begreep ik wel dat de kip vroeg in de marinade moest. Ze had een productief leven achter de rug en was niet de jongste meer, qua malsheid was het beste er wel vanaf. Terwijl de kokkin bezig was de kip te ontvellen en in stukken te snijden mochten wij los op een kokosnoot.

Het was een soort van kaasrasp maar dan speciaal om kokosnoot te raspen. De kokkin deed het eerst even voor, bleek dat er een kleine mierenkolonie in de apparaat zat. De mieren heb ik zwemles gegeven, ik ben geen goede zweminstructeur want ze gingen allemaal dood. Maar zo konden we wel mooi verder met kokosnoot raspen waarbij er geen meren in de rasp kwamen.

Na het raspen wat kruiden, die de kokkin had voorgesneden, door elkaar gestampt en dat ging allemaal bij de kip in als marinade. Ui, knoflook, peper, noten en uiteraard de kokosnoot rasp. Na het marineren kon de pan op het vuur, dat gebeurde weer ergens anders en onttrok zich aan onze ogen.

Intussen waren de boodschappen klaar en konden we met het toetjes beginnen. Ik lag inmiddels in het posomeer en heb van de verder kookles niet veel meer meegekregen.

Jesse en Folkert hebben zich met de Kroepoek bezig gehouden. Susan had droge kroepoek gekocht, die moest eerst buiten in de zon verder drogen en daarna worden gebakt of heet het gefrituurd in olie. Dat laatste deden de jongens in een wok waarin de olie was. Even de droge Kroepoek er in en hopla klaar.

Het smaakte allemaal erg goed.