vanheshutten.reismee.nl

Laatste dagen Australie

Een status update en een verslag. We zitten in Darwin, in het Rydges resort (Hotel) bij het zwembad te ontspannen. We vertrekken vanavond toch naar Bali omdat we een vlucht kregen naar Bali met Air Asia. Langzaam maar zeker wordt ik een vulkanoloog en kenner van het luchtverkeer rondom Denpasar. Het is eigenlijk vrij simpel. De Australische maatschappijen vliegen het volgende rondje: van Australië over Lombok naar Bali (passagiers er uit en een nieuwe lading er in), vertrekken van Bali en ten zuiden van Java terug naar Australië en dat zo dag in dag uit; of het rondje andersom. Dat stukje ten zuiden van Java levert problemen op en voor Australische maatschappijen is alleen dat stukje luchtruim beschikbaar, ze kunnen of mogen niet uitwijken. Air Asia mag en kan overal vliegen (grote flexibiliteit in Azië) en vliegt nu even niet ten zuiden van Java.

Verder hou ik de jongste dagen dagelijks de berichten rondom Mount Ruang in de gaten. Daar stond gisteren: “The detected heat emission, based on satellite data from NASA's MODIS sensor, remains elevated, although it has decreased significantly during the past day” volgens de google vertaalmachine betekend dit: De gedetecteerde warmteafgifte, op basis van satellietgegevens van NASA's MODIS sensor, blijft verhoogd, hoewel het aanzienlijk is gedaald gedurende de afgelopen dag.

2 dagen Darwin dus, het stond niet op onze verlanglijst van dingen die we willen doen in Australië. Toch is het wel leuk om de ronde van Australië af te sluiten in de stad waar we vertrokken zijn. We zijn vanmorgen in het centrum en de haven van Darwin geweest en weer een stukje Stuart Highway. Daarna toch maar weer terug naar de ‘best deal in town’ voor een ver reizend gezin met kinderen; het Leanyer Recreation Park, een soort van mini Water Bombali. Het is een gratis waterpark met drie hoge glijbanen waarvan er één met een tweepersoons rubberband moet worden afgedaald. Met zijn 6-en hebben we ons hier gisteren de hele middag prima vermaakt en vanmorgen zijn we na aan kort bezoek aan het centrum van Darwin weer richting de glijbanen gegaan. Omdat we de huurauto om 13:30 moesten inleveren zitten we nu bij het zwembad van het resort.

Het is hier heerlijk weer, lekker warm en niet vochtig. Vooral in de schaduw is het prima toeven, dat snappen de Australiërs ook. Als er geen natuurlijke schaduw is dan zorgen ze er wel voor door palmbomen te planten (zoals hier), tarpen op te hangen (zoals bij het waterpark) of stoepen overdekt aan te leggen (bij het vliegveld). Susan en Folkert zijn op weg naar de BBQ met hamburgers, dat wordt ons avondmaal. Om 20:00 lokale tijd vliegen we naar Bali met vlucht QZ 541, aankomst in Bali om 21:00 dat dan ook weer lokale tijd, dat maakt een vlucht van 2 ½ uur.

Inmiddels zijn we op Bali, wat mij betreft stapte ik Azie binnen bij het binnenstappen van het Air Asia toestel. Daar stonden de dames ons vriendelijk op te wachten en werden we op zijn aziatisch begroet. Folkert was ook helemaal blij: ‘dit voelt als een soort van thuiskomen’.