vanheshutten.reismee.nl

Petaluma

Gisteren (woensdag) een lange rit in de auto, niet qua afstand maar wel qua duur. Al met al 8 uur onderweg inclusief een uur pauze. Tot aan San Francisco ging alles redelijk vlotjes, geen oponthoud alleen zo af en toe wat druk op de weg als we weer langs een dorp met populatie van tussen de 50.000 en 100.000 reden. Verkeer is hier wel wat anders dan vorig jaar in Australië! In de buurt van San Jose adviseerde Google ons om toch maar door San Francisco te gaan, dat zou een stuk sneller zijn dan door Oakland. Beide opties had ik ook gezien en mij leek Oakland sneller, maar waarschijnlijk drukker. Oakland had als voordeel dat we dan langs het Honkbal stadion zouden rijden, kon ik de weg al verkennen voor vrijdag. Maar goed dwars door San Francisco. Na een korte file, omdat een lokale aannemer het nodig vond wegwerkzaamheden uit te voeren aan het begin van de avondspits (we gingen van 3 naar 2 lanes) was het verder soepel doorrijden. Op de borden stond al wel dat we richting Golden gat bridge aan het rijden waren en na de samenvoeging met de 101 (die weg waren we die ochtend op begonnen), waren we opeens bij en ook zo maar op de Golden Gate Bridge. Fardau vond de brug wel mooi, ondanks dat die niet echt van goud was. Het was mistig op de brug, je kon de top niet zien, maar Alcatraz was wel zichtbaar. Snel na de brug mocht ik weer in de ankers, het verkeer stond stil. Zwaailichten achter me deden het ergst vermoeden. Er was inderdaad een ongeluk gebeurd, met een motor en dat zag er niet goed uit. Motorrijders denken dat ze hier met zonder pak rond kunnen rijden, lekker vrij. Kan ook wel, maar als je dan een schuiver maakt ….. . De motorrijders niet gezien, wel zijn motor, dit was niet het eerste ongeluk van die dag. Eerder die dag al een vrachtwagen op de zij in de middenberm zien liggen, die waren ze net aan het bergen. Wij rijden super voorzichtig als echte toeristen en houden ons ‘keurig’ aan de speedlimits.

Slapen vannacht was even wennen, is anders dan slapen in een bed. We zijn ook een stuk noordelijker dan een week geleden, het is hier zeg maar geen 100 graden, maar meer 77 (25 Celsius) om precies te zijn. Dat is dan op het warmst van de dag, de nachttempraturen liggen iets lager. Nog niet in de buurt van de ontberingen van vorige jaar in centraal Australië, maar echt lekker warm is anders. Van aren moede hebben we vanmorgen maar wat extra warme dekens ingeslagen. Vannacht kwam Silke namelijk tussen ons in gekropen, het arme kind het hat koud, weer wat anders dan bloedheet in de woestijn.

In de middag zijn Susan en ik alleen een toertje gaan maken. We zitten dichtbij, meer soort van middenin, het wijncentrum van Californië. In Sonoma zijn we een wijnproeverij van www.higway12winery.com in gegaan, op zijn Nederlands, want dit was enige die gratis was. Ik 2 witte, erg lekker en Susan 3 rode wijn. De derde smaakte grandioos en daar hebben we een fles van gekocht. De vrouw was verrast dat we een fles kochten en ook vanwege onze keuze. Er stond er een op waarbij stond dat de wijn een Golden wine medal had, maar die hadden we niet gekozen. De wijn die wij veel lekkerder vonden had net vorige week ook een Golden wine medal ontvangen, maar dat stond nog niet op de lijst. We hebben dus een goede smaak/neus voor een goede wijn.