vanheshutten.reismee.nl

Mai Chau

Eergisteren een reisdag van Hoi An naar Mai Chau. Mai Chau ligt in het Noord westen van Vietnam, we zitten nu op dezelfde hoogte als Luang Prabang (Laos) en Bamboo Nest (Thailand), ook in de bergen. Waar we nu zitten heet La Maison du Buoc. De reis verliep relatief voorspoedig. De enige hick up werd veroorzaakt door Vietjet. We hadden de vlucht van 11:20 geboekt, dat leek ons wel het beste. Dan zouden we rond 17:00 uur op de plaats van bestemming zijn, net voor het avondeten. Ik had afgelopen maandag al een msm-je ontvangen dat we waren overgeboekt naar de vlucht van 12:15, geen ramp uurtje later moet kunnen. Een dag voor vertrek … weer een sms-je … weer een verplaatsing … naar 13:20 …. vervelend …. nog later zou niet meer leuk zijn. Gelukkig geen 3esms-je. Op de luchthaven van Da Nang stonden wij, en met ons alle andere reizigers, braaf om 13:00 voor de juiste gate te wachten om deel te nemen aan de instap procedure. Maar helaas, die werd uitgesteld, 14:00 stond er op de borden, wachten dus. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig vol bepakt om 14:30 richting Haino. We zouden dus in het donker aankomen in Mai Chau, dat was onvermijdelijk.

Op Hanoi was het even zoeken naar de chauffeur, maar nadat we die gevonden hadden konden we de baan op. We mesten door Hanoi heen, zodat we nog even wat boodschappen konden doen en geld pinnen. Daarna een lange zit in de bus, gelukkig is de infrastructuur van Vietnam een stuk beter dan die van Laos.

Gisteren zijn we de buurt van verkennen met een gids. We zijn in één van de mooiere omgevingen van Noord Vietnam en is inderdaad prachtit. Het plan was om er met de fiets op uit te gaan om zo rustig alles tot ons te nemen. Bij het ontbijt kregen we, van Nederlandse toeristen, het advies om een scooter te huren. Het landschap was best wel gloeiend en met het warme weer zou het een zware tocht worden. Ook het vertrek tijdstip hebben we met een uur vervroegd zodat we binnen zouden zitten op de warme momenten van de dag. Er heerst hier ook een soort van hitte golf, het is boven de 30 graden, dat is 5 tot 10 graden warme dan normaal voor deze tijd van het jaar. Met de gids om half 10 lekker en rustig rondgereden op de scooters, zo af en toe een stop voor een foto sessie en wat uitleg van de gids. Na 3 uur scooteren, Fardau zat inmiddels bij mij achterop, begon een gesprek over hoe oud de jongens waren toen ze voor het eerst zelf op een scooter mochten rijden. De vraag was een verkapte vraag, Fardau vond het tijd dat zij ook zelf op een scooter mag rijden. We hebben het niet precies uitgezocht, dat zou op zich via de reisverhalen op reismee makkelijke kunnen. We denken dat Folkert 13 of 14 was toen hij voor het eerst enkele hectometers zelf mocht rijden. Om een lang verhaal kort te maken, Fardau heeft op haar 14e4 hectometers zelf gereden, ik zat bij haar achterop om evt in te grijpen, maar dat was niet nodig.

Jeroen

Wat tof zo'n scooterrit, wat hebben jullie zoal gezien tijdens de route?

susan en jan van hes hutten

Hoi Jeroen, we reden in een vallei met links en rechts de 'bergen' (geen alpen achtige taferelen). In de vallei veel rijstvelden, een riviertje, dorpen en huisjes. Tegen de bergen bos en zo hier en daar stick rice velden (droge rijst, dat plakt beter). We zijn veel op en neer (10% klimmetjes er tussen) gereden en ik denk bijna overal wel geweest.

Elske

De scooterrit zorgt ook voor een beetje verkoeling. Ik begrijp dat het erg warm is en vooral ook heel vochtig.