vanheshutten.reismee.nl

Van Etosha naar Botswana.

Het is vandaag 26 juli en wij zijn in Botswana, na 2 lange tochten en 3 overnachtingen. Nadat we Etosha aan de oostkant hadden verlaten zo net na de lunch die we nog net in het park hebben genuttigd moesten we nog uur rijden naar Grootfontein. Daar hadden we bij een motel kamers met avondeten en ontbijt. We konden nog 150 Km rijden op de tank. Bij navraag bleek dat dit ruim onvoldoende was om vanaf daar noordwaarts een bezinepomp te halen. Ik dus de volgende ochtend vroeg uit de veren en voor het ontbijt nog even snel in Grootfontein de tank volgooien. Kwam meteen een mannetje helpen en een andere begon ramen te lappen. Ik weer in verwarring, hoe zit dat nu met fooi geven, doen ze dit als service van de zaak en is het loon goed genoeg of wordt deze rijke toerist geacht een fooi te geven. Moet wel zeggen dat de dieselprijs, €1,34, voldoende ruimte biedt. Ik moest nog wat water halen en bedacht me toen dat ik wel wat voor hem mee kon nemen, hij had wil zin in cola. 4 flessen water voor mij en een cola … nee niet 1 .. ze waren met 2 … 2 cola dus. De flesjes aan de man gegeven die de tank had gevuld, hij leek blij. Toen de ramenlapper door had dat er ook een cola voor hem was, keek hij me ook gelukzalig aan. Mijn dag kon niet meer stuk.

Daarna ontbijt, inpakken, betalen en op naar Divundu, dik 4 uur rijden. Daar is een lodge met 4 luxebungalows aan de rivier, van de bungalowtenten zijn voor ons. De eerste nacht duur thet even voor we in slaap vallen, op de achtergrond is een monotoon geluid, het lijkt wel of er een drukke snelweg is. Dat kan haast niet, er was geen kip op de weg. Uiteindelijk wel in slaap gevallen. De volgende dag staat er een kano tocht op het programma. Een extreem luxe kanotocht, want wij zitten in de kano’s en hebben elk een roeier. Al wat wij moeten doen is genieten van de tocht. Al rap ziet onze gids annex kano-er een krokodil te zonnebaden op een steen midden in de rivier, het zijn er 2. Rustig sluipen wij nader, eentje neemt het hazenpad en zwemt weg. De ander blijft rustig liggen terwijl we wel heel dichtbij zijn. Ook dan besluit die te gaan zwemmen. Een stukje verderop wordt het mysterie van de nacht opgelost, watervallen. Dat hoorden wij. De kano’s uit voor een korte wandeling wat dichter bij de stroomversnellingen. Een mooi uitje, later die middag weer een tochtje op de rivier, met een privé boot. En we hebben snacks mee. Eerst stroomafwaarts waar de nijlpaarden zijn, die waren er ook, en ook weer krokodillen. Daarna stroomopwaarts naar de watervallen, daar aan land stond een tafel klaar met drank en hapjes. Kampvuurtje en genieten van al het lekkers en de zonsondergang. Dat was de mooiste plek waar we ooit gegeten hebben, helemaal alleen op een zanderig eiland zo vlak bij de watervallen. Om 7 uur waren we weer terug, geen zin in het avondeten, iedereen zat nog vol. We kregen het eten mee voor onderweg de volgende dag.

Verder heb ik met Folkert elke dag een stukje gerend, beetje conditie opbouwen (Folkert) en vasthouden (Jan). Zwaar lopen door het mulle zand en op het heetst van de dag, De eerste dag wat vroeg omdat Folkert met Susan en Silke een spa behandeling hadden geboekt en de 2e dag omdat we die boottocht hadden.

Vanmorgen vertrokken naar Botswana, weer een rit van dik 4 uur. Op tijd weg en we wisten wel dat het lang zou duren vandaag. Het land verlaten en dan Botswana in, weer de broodnodige formaliteiten. Deze keer inclusief een huurauto de grens over krijgen. We waren weer goed voorbereid, de Botswana papers leverden geen enkel probleem op en na overdracht van 120 Pula mochten we ook met de auto verder. We zijn nu bij de Chobe river. Die stroomt een stukje verder, op het 4-landenpunt, samen in de Zambezi. We zitten nu in een airb&b huis met uitzicht op Namibië en de Chobe river. Weer een paradijs op aarde, een paradijs met best wel goed werkende WiFi. Tijd voor foto’s.

Elske

Mooi verhaal , een roeier mee in de kano lijkt mij ook wel wat