vanheshutten.reismee.nl

2e dag Kasane

Nu wel ‘vroeg; uit de veren, vroeg als in … om 8 uur worden we opgehaald voor een safari door Chobe NP. Gisteren vanaf het water en vandaag met een auto. Zelfde man, andere auto, wel groen … dat zijn ze allemaal. Zo vroeg met de zon nog maar net boven het maaiveld uit is het nog best wel fris om in een open safari auto te zitten. Gelukkig zijn we goed voorbereid, we wisten dat het winter is in het zuidelijk halfrond en dat het koud (10 graden) is. Na een uurtje was de zon sterk genoeg en konden we langzaam maar zeker wat kleren uit trekken. We kwamen er achter dat er gesproken wordt via de elektronische walkie talkie … maar de car-talkie was een stuk effectiever. Steeds als we iemand tegen kwamen stopten ze even om belangrijke informatie uit te wisselen. Dat werd zo gedaan omdat die informatie was die niet iedereen hoefde te horen. Zo waren er leeuwen gespot op een plek onbereikbaar vanaf de gebaande paden, die niet verlaten ogen worden. Als de chauffeur dat wel doet en hij wordt betrapt dan wordt hem zijn vergunning (lees broodwinning) ontnomen. Vandaar dat dit soort informatie mondeling wordt doorgegeven. Wij dus ook van de weg af voor 2 minuten. Langs de leeuwen die hun ontbijt (een giraffe jong) aan het verorberen waren, er lagen er ook al een paar heerlijk uit te buiken. Het was dat onze gids zei dat het een giraffe was, want daar was niet heel veel meer van over. Verder veel rondgereden, olifanten gezien, vechtende giraffen (sloegen met hun kop/nek) tegen elkaar, een familie nijlpaarden, een overschot aan apen, een paar krokodillen en de onvermijdelijke impala’s. Geen zebra’s en ook geen neushoorn, die laatste zijn niet in Botswana in het wild.

Die avond kwam onze gids weer voor het bush-diner, deze keer gingen we wel mee. Een uur rijden en onderweg boodschappen (drinken en pinnen) gedaan. Her leuke aan dit bushdiner was het eten … de Botswaanse keuken. Een soort van bonenschotel met maïs, kip, vis, een soort van klont gemaakt van sorghum als hoofdbestanddeel en voor de zure smaak citroen. Klapstuk was wel een gerecht van rundvlees dat 3 uur had gekoot in water met zout en olie en daarna uit elkaar getrokken … een soort van draadjesvlees. Na de maaktijd weer terug in de open safari auto … kou leiden … hoewel we wel redelijk gekleed waren had niet iedereen rekening gehouden met zo een winderige avondtocht. Gelukkig had Susan nog wat extra dekens meegenomen die ze op het laatste moment nog had ingepakt. Thuis gekomen snel het warme bed in.

Elske

mooi verhaal veel gezien en gegeten