vanheshutten.reismee.nl

Windhoek

We zijn nu in Windhoek, vanmorgen vroeg (06:00 uur) opgestaan om bij zonsopgang te kunnen vertrekken. Zo vroeg omdat het onduidelijk is hoelang de tocht gaat duren, volgens google maps dik 10 uur, volgens mensen die wij vaag kan het wel in 7 uur. We gaan van het ergste uit en met een uurtje oponthoud bij de grens leek het ons dus verstandig vroeg te baan op te gaan. De tank vol, je weet maar nooit, op weg. In Botswana hebben Susan en ik achter het stuur gezeten, vanwege het internationale rijbewijs dat wij hebben. De weg is behoorlijk goed, nauwelijks putholes. Het Afrikaans voor puthole is slag-gate, Arikaans is een soort van Nederlands. Ik vertel ook altijd de grap dat het woord slag-gate niet voorkomt in de Nederlandse taal, omdat wij geen slag gate in onze wegen hebben. Ook hebben we ons netjes aan de snelheid gehouden, de kans op controle is in Botswana aardig groot is ons verteld. Zo net voor de middag kwamen we bij de grens, net daarvoor de tank vol gegooid, we hadden nog wat cashgeld dat op moest. De grensformaliteiten duurden deze keer lang, in ieder geval langer dan we gewend zijn, wel het uur waar we rekening mee hadden gehouden. Daarna vol gas door Namibië, ze zijn hier niet zo streng met snelheidscontrole. De jongens mochten ook weer hun stuurmanskunsten tonen, eerst Jesse en daarna Folkert. Vlak voor Windhoek was er een soort van grenspost, deze keer bezet, Folkert moest zijn rijbewijs laten zien. Die had hij gelukkig mee, mar wel ergens onder in een tas. Inderdaad ook zonder internationaal rijvaardigheidsbewijs mag je hier autorijden.

Vanavond zijn we naar Joe’s beer garden gegaan voor een heerlijk avondmaal, veel vlees en uiteraard bier. Nu zijn we weer terug in ons tijdelijke huis, het is een airb&b huur voor één dag.

Het laatste weekend in Maun was rustig aan doen, verlengen van de huurauto ging relatief snel. Naar een biercafé geweest, zwemmen en zondag nog een massage voor de liefhebbers. Fardau en ik hebben ondertijd de laatste aflevering van stranger things gezien. Er komt in ieder geval nog een 5e seizoen, dat bleek wel aan het einde.

Elske

Veel plezier in Windhoek met elkaar

Rika

Die reis is weer goed verlopen nu nog maar lekker genieten van de laatste dagen