vanheshutten.reismee.nl

Tips voor een reis door Australië

Omdat onze blog ook op de website van verre reizen met kinderen (www.vrmk.nl) staat vandaag wat praktische tips over vakantie in Australië en er voor zorgen dat dit budgettair een beetje binnen de perken blijft. Zeker voor een gezin met 6 personen die 6 weken vakantie vieren is dat een uitdaging. Australië is een duur vakantieland, vooral als je er de weg niet weet. Als je de weg weet en vooruit plant is het levensonderhoud ongeveer vergelijkbaar met Nederland is onze inschatting.

Wij hebben een goedkoop retour ticket gezocht naar Singapore, Kuala Lumpur of Denpasar, alle drie steden van waaruit er veel vluchten naar Australië gaan. Voor ons was met de Emirates naar Singapore voor 520 euro pp een goede deal. Vandaar uit hebben we met lowcost carriers via skyscanner enkeltjes gekocht, wat ook de nodige flexibiliteit in je reisschema geeft. Wij hebben de volgende vluchten gekocht: Singapore-Darwin, Ayers Rock- Brisbane (via Sydney) , Brisbane- Whitsunday islands, Cairns- Denpasar en Denpasar-Singapore. Allemaal goed betaalbaar, alleen de vlucht van Ayers Rock naar Brisbane was duur, meer dan 200 euro pp, de rest tussen de 60 en 130 euro pp.

We zijn gaan kamperen om de eenvoudige reden dat dit veruit de goedkoopste manier is door Australië te reizen. Een camper huren is minimaal twee keer zo duur, in ieder geval voor ons omdat met 6 personen de goedkopere campertypes afvielen. Ons is verteld dat je per dag ook nog ongeveer 50 AUD extra kwijt bent aan de extra brandstof die de camper neemt. Het flexibeler zijn op de plek zelf, waar je gemakkelijk met auto/bus de boel kunt verkennen, plus het wendbaarder zijn en harder kunnen rijden (120 km/uur over de snelwegen) over de enorme afstanden vonden wij zeker pluspunten.

Wij hebben onze kampeeruitrusting grotendeels in Darwin gekocht, zoals tent, luchtbed, tafel en stoelen, kookstelletje, pannen en borden etc. en heel belangrijk een koelbox. Vooraf hadden we via de website van K-mart gekeken wat ze zoal hadden. Vlakbij het vliegveld is een winkelcentrum met een K-mart, die had bijna alles wat we nodig hadden. Een grote tent was er niet, op advies zijn we naar de big W in hetzelfde winkelcentrum gegaan en daar hebben we 2 4 persoonstenten gekocht, ook prima. Voor onszelf hadden we een vrij luxe luchtbed op onderstel gekocht, samen met de melkklopper voor de koffie goed voor het luxe campinggevoel. Voor een paar honderd euro hadden we alles. Slaapzakken en een aantal matjes hadden we meegenomen. Als je vandaar Darwin uitrijdt over de Stuart Highway dan zie je net buiten Darwin een outdoor shop. Daar kun je verder spullen kopen die K-mart eventueel niet had. Uit eigen ervaring hebben wij ontdekt dat het hebben van een veel grotere auto dan je denkt nodig te hebben extreem handig is. We dachten met een 8-zitter voor 6 personen ruim te zijn, maar die 12-zitter was echt wel fijn. Vooral omdat je zo af en toe voor 4 dagen eten inslaat en dan heb je genoeg bagageruimte nodig in de auto, daarnaast hebben de kinderen tijdens de lange autoritten meer levensruimte, en de afstanden zijn groot in Australie!! Als je toch een ruime auto hebt kun je ook een grote koelbox kopen. We kochten dagelijks ijs voor in de koelbox en het ijs nam bijna de helft van de ruimte in beslag van de koelbox, vandaar dus het advies om een ruime koelbox te nemen.

Nabij Litchfield park hebben we de tenten opgezet in Litchfield Tourist Park (www.litcfieldtouristpark.com). We waren daar op tijd (13:00 uur) en konden een plekje uitzoeken in de schaduw en vlakbij de BBQ. Bij deze camping is het wel zaak om er op tijd te zijn, ze hebben niet ze veel schaduwplekken en rond Darwin is het nog lekker warm. Op de camping is wel een restaurant en daar kun je terecht voor het avondeten er is geen winkel om iets te kopen. Het is dus zaak om voldoende eten mee te nemen uit Darwin.

De camping bij Kakadu was Kakadu lodge in Jabiru (www.auroraresorts.com.au). De camping is in de lay out van een wiel met in het centrum het zwembad, een bar en openlucht TV. Het maakt dus niet zo veel uit waar je zit, je bent altijd op loopafstand van het zwembad en alle plaatsen zijn voorzien van schaduwrijke stukken. Ook op deze camping mag je zelf een plekje zoeken en hoe eerder je bent hoe meer keuze. Jabiru is een dorpje met een redelijke supermarkt voor de boodschappen.

Onze volgende stop was op de BIG4 Katherine holiday lodge in Katherine (www.big4.com.au/caravan-parks/nt/katherine-surrounds/katherine-holiday-park).

Vanuit Darwin gereden staat op de Stuart Highway de borden voor de camping, je rijdt er zo naar toe. BIG4 is een keten van campings waar je voor 50 AUD lid van kunt worden. Het is een lidmaatschap voor 2 jaar en je krijgt dan op elke BIG4 camping 10% korting. Je krijgt hier een site toegewezen, met andere woorden de dame achter de balie bepaalt de keuze. Katherine is een ‘grote’ stad er is dus een Woolworth supermarkt voor de broodnodige boodschappen voor de lange reis naar Alice Spring.

In Tennant Creek, waar we maar 1 nacht bleven, hebben we een motel opgezocht, een familiekamer met 5 bedden, waar wij met ons zessen inpasten kostte 165 AUD, inclusief ontbijt. De naam weet ik niet meer. Motel was het eerste motel in Tennant Creek aan de rechterkant. In Tennant creek is wel een supermarkt, maar het is beter om voldoende boodschappen mee te nemen vanuit Katherine.

In Alice Springs zaten we in een BIG4, de BIG4 MacDonell range holiday park (www.macrange.com.au). Ook hier genummerde plaatsen en fijne keukens, met een gasstel, waterkokers en zelfs een microwave. We hadden wat moeite met het vinden van de camping. De 4 campings van Alice Spring zitten allemaal ten zuiden van Alice Spring, vanaf Darwin rijdt je dus de stad weer uit en dan is er een wegwijsbord met het camping teken. Alice Spring is een grote stad, met een Woolworth voor de boodschappen.

In het Kings canyon resort hebben we ook 2 nachten geslapen. In de Nederlandse zomer is het druk outback in Australië en een dag van te voren reserveren geeft de broodnodige rust onderweg. Bij het resort zijn 2 mogelijkheden voor het avondeten, maar je kan ook zelf eten koken. Op de camping staan een aantal cabins en daar zijn onderdak de keukens met een gasstel (4 pitten) en een microwave. Na het avondeten zijn we wel naar de ‘eetschuur’ gegaan omdat daar ook een optreden was van Rob Downsend. Een beroemde Australische country zanger.

In Ayers Rock is er weinig keuze, alleen het Ayers rock resort. Ook hier van te voren reserveren. We hebben beide dagen mensen gezien die moesten wachten of er nog een plekje vrij kwam. Als je toch hebt gereserveerd kun je ook de eerste dag al een bezoek brengen aan Ayers rock en een zonsondergang mee pikken. De camping bestaat uit een aantal velden voor tenten en genummerd plekken voor caravans. Met de tent krijg je een veld toegewezen waar je mag kamperen. Wij hadden geluk dat we oploopafstand van alles zaten, daar moet je wel om vragen. Ook hier een BBQ en er was wel een gasstel, maar die was out of order.

De campings kostten tussen de 55 en 75 AUD, ofwel 40-60 euro per nacht voor 3 volwassenen (Jesse is 16 en telt al als volwassenen) en 3 kinderen voor een plek met stroom en water. Een wereldstekker met stekkerdoos is handig, net als een waterkoker voor de koffie en thee. Wij hebben ook een kookpitje gekocht voor het gemak van snel wat koken bij de tent. Alle campings hebben ook keukens waar je kunt koken en wat ook gezellig is door het contact met andere gasten. Zelf koken scheelt natuurlijk enorm, uit eten kost hier minstens net zoveel als in Nederland. En samen met zoon of dochter koken en de tijd er voor nemen is ook vakantie! Boodschappen koop je het liefste bij de Woolworth of beter nog in de Aldi! Die hebben ze in ieder geval in Brisbane. De kleinere supermarkten zijn echt veel duurder. Het water is bijna overal drinkbaar en wij vulden onze flessen en container bij uit de kraan.

Liefhebbers van een wijntje of biertje moeten in het Noorden rondom Darwin en de Outback vooruit denken, want alcohol is daar lastig verkrijgbaar, omdat de Aboriginals al hun geld verbrassen aan alcohol, zo wordt verteld. Je hebt in de grote plaatsen speciale BWS winkels, bear, wine, spirit, die om 2 uur open gaan en op zondag gesloten blijven. Alcohol moet je dus in de grote plaatsen in slaan, want bijvoorbeeld in de omgeving van de nationale parken zijn geen winkels waar je een wijntje of biertje kunt kopen. Vaak lukt het wel in de bar, met de speciale pas die je krijgt bij het inchecken op de camping, maar dan betaal je wel 3 tot 5 keer zoveel.

Verder is huizenruil wat we op dit moment doen, een enorm besparend alternatief. Wij hebben het geluk dat we een super grote luxe villa hebben geruild met grote tuin en zwembad een grote auto voor 7 personen. Wij hebben nu 4 keer huizen geruild, in Nederland, Turkije, Panama en nu Australië en het bevalt ons super goed. Het leuke is ook dat je op weg geholpen wordt door de bewoners. In dit geval zijn we door de eigenaresse met haar zoon opgehaald, stonden er een wijntje, kaasplankje, pizzabroodjes en fris klaar en kwam ze de volgende dag met een taartje en uitleg. Echt heel comfortabel. De plaatselijke supermarkt wordt je gewezen en je kan er met je ‘eigen’ auto heen. Onze ervaringen zijn erg positief. Nu is dit wel een super deal, wij mogen twee weken in hun huis met ons zessen en ze komen volgend jaar een week met zijn tweeën in ons huis. We zijn nu aan het nadenken wat we extra voor ze kunnen betekenen.

Wij hebben er geen moeite mee dat anderen in ons huis zitten, zoals je vaak hoort. Iedereen gaat met respect met je huis om, jij zit immers ook in hun huis. Wij vinden het juist heel fijn dat anderen vakantie vieren en genieten in ons huis. Het huis waar we nu zitten, is zoals ik zei een super de luxe huis met veel mooie spullen en kunst en de eigenaresse is erg relaxed hier onder. Knap hoor. Het is voor hun de eerste keer huizenruil.

Australiërs zijn erg aardig en genieten van het leven. Je komt ze veel tegen onderweg, zowel gezinnen als de ‘greyhear nomads’, dat zijn de gepensioneerden die met een camper jaarlijks zo’n 4 maanden rond reizen. Toen wij zochten naar een ruil, kregen we vaak als antwoord: ‘jammer, lukt niet, we zijn net een half jaar aan het huizenruilen’ . Ze zijn ook erg behulpzaam als er bijvoorbeeld wat met je auto is of je hebt lucifers nodig, ze halen ze meteen voor je op. ‘No worries mate’.

Nanette

Het lijkt me zo heerlijk om een camper te huren en door Australië te reizen. Er is daar zo ongelooflijk veel te zien. Jullie vakantie ziet er geweldig uit.